Zandmerenroute, route Paddenstoelencluster, Zuidelijke Randweg Kerkdriel / Velddriel

een opsomming van rapporten en plannen

7 februari 2008 rapport DHV: Verkeerscirculatieplan Gemeente Maasdriel ten oosten van de A2 Met zwaarverkeersroute Paddenstoelencluster
met als aanbeveling: "Voor de wegencategorisering van Maasdriel ten oosten van de A2 adviseert DHV aan te sluiten bij de
landelijke Duurzaam Veilig richtlijnen. Dit betekent onder meer dat de Kerkstraat en de Paterstraat worden
ingericht als ETW met 30km/h."

26 mei 2009 MOBILITEITSPLAN MAASDRIEL 2020 :
3.2 Keuze voor route Paddenstoelencluster
Voor een nieuwe route tussen de A2 en het Paddenstoelencluster zijn meerdere alternatieven onderzocht (DHV, Verkeerscirculatieplan Gemeente Maasdriel ten oosten van de A2, februari 2008). Verkeerskundig gezien heeft een geheel nieuwe route tussen De Geerden en Kerkdriel Zuid de voorkeur. Deze route heeft namelijk meerdere belangrijke voordelen:
» er ontstaat een directe en snelle route tussen de A2 en Kerkdriel Zuid. Mede hierdoor worden de Wordenseweg en Provincialeweg minder belast;
» de route zorgt voor een goede ontsluiting van het Paddenstoelencluster (vrachtverkeer) en van de uitbreidingswijk Kerkdriel Zuid;
» de route gaat buiten Velddriel om, waardoor verkeersoverlast en verkeersonveiligheid voor omwonenden wordt voorkomen;
» de Laarstraat wordt minder belast. Het (vracht)verkeer dat nu via de Laarstraat rijdt gaat gebruik maken van de nieuwe route;
» de Laarstraat is een fietsroute. De nieuwe weg zorgt voor verbetering van de verkeersveiligheid van de fietsers in de Laarstraat;
» de Paterstraat wordt aanzienlijk minder belast. Er zal met name minder vrachtverkeer door de Paterstraat rijden. Hierdoor is het mogelijk om de woonfunctie van de Paterstraat te  versterken;
» er ontstaat één verblijfsgebied tussen de Kerkstraat en de zuidelijke grens van de kern, zonder dat die wordt doorsneden door een ontsluitingsroute. Bij de route tussen de A2 en het Paddenstoelencluster zijn drie aandachtspunten te noemen:
» een deel van de route gaat door de nieuwe wijk Kerkdriel Zuid heen. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn, vooral omdat de hoeveelheid vrachtverkeer hier in de toekomst beperkt is. Wel is extra aandacht voor een verkeerveilige inpassing van de weg in de wijk nodig;
» aan het realiseren van de route Paddenstoelencluster zijn een aantal andere maatregelen gekoppeld. Zo kan de realisatie van de juiste inrichting van de Laarstraat en Paterstraat (als verblijfsgebied) alleen na realisatie van de route plaatsvinden. Daarnaast verdient het aanbeveling om de wijk Kerkdriel Zuid pas na realisatie van de nieuwe route te ontwikkelen;
» Voor het realiseren van de route naar het Paddenstoelencluster moet een aparte (planologische) procedure doorlopen worden. Mede doordat de route door de Komgronden gaat (door de provincie aangewezen als natuurgebied) is de haalbaarheid van de route niet zeker. Wanneer deze route niet door mocht gaan, dan is het alternatief om de Laarstraat op te waarderen. Bij de keuze voor die oplossing is extra aandacht nodig voor de (verkeersveilige) inrichting van de Laarstraat en Paterstraat.
24 februari 2010 Bijeenkomst in de Kreek zie Weblog SSM over de Zandmerenroute

29 maart 2011 Structuurvisie en plan-MER Maasdriel :

70. Zandmerenroute
In het ruimtelijk casco is een zoekgebied opgenomen voor de nieuwe ontsluitingsweg aan de zuidzijde van Velddriel en Kerkdriel, de zogenaamde Zandmerenroute. Deze nieuwe weg is nodig vanwege de huidige knellende ontsluiting en vanwege de toekomstige uitbreidingen van Kerkdriel en Velddriel. Op dit moment wordt een m.e.r.-achtige variantenstudie uitgevoerd naar de verschillende manieren waarop deze weg uitgevoerd kan worden.

de Zandmerenroute wordt gecategoriseerd als uitwerkingsproject:

De uitwerkingsprojecten
betreffen vraagstukken die eerst doorgeëxerceerd moeten worden alvorens sprake is van een daadwerkelijk uitvoeringsproject. Het gaat in veel gevallen om nader onderzoek en/of beleidsvorming.

op pagina 108:
De effectenbeoordeling sluit vanwege de verwachte realisatie van de Zandmerenroute in 2015-2020 aan bij het ambitiescenario.

4 juni 2011 Quickscan verkeersveiligheid en ontsluiting in relatie tot herstructurering tuinbouw Bommelerwaard

14 juni 2012 Projectenoverzicht structuurvisie en plan-MER
70. Zandmerenroute
De uitvoering van de voorbereiding van de werkzaamheden zal evenwel niet voor 2015 starten.
Prioritering:
Dit project is noodzakelijk, uitstelbaar in de tijd, bestuurlijk gewenst en heeft maatschappelijk belang. Dit project wordt in de periode tot 2016 niet actief door de gemeente uitgewerkt.
01 november 2012: in de raadsvergadering van 01 november 2012 wordt een motie van SSM (Motie BGR2012-M09 SSM Keuze tracé Zandmeren AANGEPAST) behandeld welke beoogd de gekozen "voorkeursroute" als richtinggevende tracekeuze vast te leggen. Reactie van het college op algemene beschouwingen - eerste termijn : "de daadwerkelijk uitvoerbaarheid van het project is niet gewaarborgd want er zijn geen middelen voor gereserveerd, die hebben we al uit de begroting gehaald, juridische vaststeling van het trace is alleen mogelijk in de vorm van een bestemmingsplan. Dat betekend dus dat dit extra kosten met zich meebrengt. Die hebben we juist daar weg gehaald." zie ook fragment 02:01:12  

20 augustus 2013 In de Commissiemededeling Robuuste investeringsimpuls Gelderland (zie Commissie Samenleving en Financiën,20 augustus 2013) staat dat de bereikbaarheid van het terrein de Zandmeren verbeterd moet worden dmv een ontsluitingsweg.

november 2013: Provincie Gelderland Begroting 2014: Meerjareninvesteringsagenda Mobiliteit november 2013 (pagina 219) "Stand van zaken: Het initiatief ligt bij het project “herstructurering glastuinbouw”. Mogelijk wordt een bijdrage vanuit mobiliteit gevraagd."

2014 Bestuursakkoord gemeente Maasdriel 2014-2018 

Verkeer en vervoer
Een goede bereikbaarheid van de kernen per auto en per fiets is belangrijk. Veilige fietsroutes hebben prioriteit, vooral van en naar scholen. De verkeersveiligheid en veiligheid voor de kinderen bij scholen is een blijvend punt van aandacht. Behoud van de buurtbus (met haar vrijwilligers) is voor de ontsluiting van de kernen en mobiliteit voor hen die er op zijn aangewezen erg belangrijk.
De aanwezigheid van vrachtverkeer en druk verkeer drukt op de leefbaarheid van alle kernen. (Vracht)verkeer is noodzakelijk voor het bedrijfsleven, maar een veilige woonomgeving is belangrijk voor onze inwoners. Het gemeentebestuur luistert naar de belangen van alle partijen en zoekt, met partijen, naar werkbare, betaalbare en veilige oplossingen en/of alternatieven. Daarbij wordt onder meer gedacht aan de Maas-waalweg, de Paddenstoelenroute en het vrijmaken van de dijken van vrachtverkeer.

oktober 2014 Visie verkeersmaatregelen herstructurering glastuinbouw Bommelerwaard 2014 - 2020 :

5.11 Paddenstoelencluster
In de opgestelde Mobiliteitsplan voor de gemeente Maasdriel [3] is aangegeven dat er een nieuwe wegverbinding aangelegd moet worden voor de zuidflank van Kerkdriel die deze verbindt met het bedrijventerrein ‘De Geerden’.
Er zijn hier diverse zogenaamde solitaire bedrijven gevestigd, welke vaak slecht of via te smalle wegen zijn ontsloten. In het kader van de herstructurering zal ook voor deze knelpunten een oplossing moeten worden gezocht.
Het gaat bijvoorbeeld over de (vrachtwagen)transportbewegingen van enkele grote bedrijven uit de champignonsector (Prochamp, Peffer en Hooijmans) gevestigd aan de Laarstraat, Wertsteeg, Kooiheuvelweg en Oostenbroekweg te Kerkdriel, ook wel bekend onder de naam “paddenstoelencluster”.
Er is bekeken of bestaande wegenstructuur kan worden gebruikt voor deze ontsluiting, maar de huidige wegenstructuur is niet geschikt en vanwege het bochtige tracé en de vele verspreide bedrijven, huizen en inritten, moeilijk geschikt te maken. Op termijn is een ontsluiting van de paddenstoelenbedrijven via een nieuwe route de beste optie. De gemeente Maasdriel heeft een aantal varianten op papier gezet voor de zogenaamde Zuidelijke Randweg Kerkdriel / Velddriel (vroeger Zandmeren-route genoemd). Het voorkeurstracé van de gemeente Maasdriel is B’ (de bovenste blauwe route), waarbij gebruik wordt gemaakt van aantakkingsmogelijkheden op bestaande infrastructuur (geplande nieuwe rotonde als ontsluiting voor reserveconcentratiegebied Velddriel). Er is echter nog geen definitieve afweging gemaakt, zie figuur 5.17.



Verder zijn in Hoenzadriel en Kievitsham ook nog een aantal glastuinbouw- en andere bedrijven gevestigd. Voor hen zou het realiseren van de Zuidelijke Randweg Kerkdriel / Velddriel vanaf de rotonde op de Provincialeweg een oplossing kunnen zijn, omdat de Drielse Veldweg en de Laarstraat te smal zijn.

05 februari 2015 Uitvoeringsconvenant herstructurering glastuinbouw en paddenstoelenteelt bommelerwaard :
artikel 5.2; de financiering van de zuidelijke ontsluitingsweg Kerkdriel/Velddriel (vh Zandmerenroute) is geregeld door provincie en gemeente Maasdriel.