Reactie op het plan van
aanpak horeca.
Vooraf aan onze officiële
reactie wil ik stellen dat ik geen
vertrouwen heb in de huidige werkgroep en in het functioneren van de
gemeente Lith en daarmee geen vertrouwen te hebben in de oplossing van
de
problematiek. De werkgroep bevat leden welke in de afgelopen jaren
hebben
bewezen onkundig, onzorgvuldig en partijdig te zijn. Dit is onder
andere
bevestigd door diverse uitspraken van de Raad van State. Bovendien
wordt
stelselmatig te laat of niet beslist op verzoeken van omwonenden.
Klachten over
het functioneren van de gemeente Lith worden niet afgehandeld. Het
zelfreinigende vermogen door het afhandelen van die klachten wordt niet
gebruikt. Ik trek de kundigheid danwel
de integriteit van deze ambtenaren en daarmee de gemeente Lith ernstig
in
twijfel.
Het huidige plan van aanpak laat deze
partijdigheid al zien
door de belangen van de horeca te noemen zonder ook de belangen van
omwonenden
te noemen. Als voorbeeld geef ik artikel 3.3 vermeende oude rechten
Hertog-Jan zonder ook het erbij betrekken van
het lagere
referentieniveau te noemen. Ander voorbeeld is artikel 3.4 discussie
kwaliteit
van de meting, zonder ook de klachten over handhaving en (de
problematiek van)
het toezicht op de naleving van normen te noemen.
Dit plan van aanpak levert slechts een
bijdrage in de inventarisering van problemen welke zijn ontstaan door
het
gedoogbeleid en knulligheid van een slecht functionerende gemeente,
zonder een
daadkrachtig antwoord te geven op de bestrijding van overlast. Het
meest
waarschijnlijke is dat het werk van deze werkgroep wederom partijdige
en
onzorgvuldige besluiten oplevert waar belangen onvoldoende zijn
afgewogen,
welke wederom vernietigd zullen worden door rechters, waarmee de
huidige
situatie van gedogen van overlast wordt voortgezet.
Voor ons is er slechts een antwoord mogelijk op
het
bestrijden van overlast: “handhaven”. Het vervaardigen
van nieuwe regels lost niets op als de huidige regels, welke duidelijk
zijn, al
niet gehandhaafd worden. D.w.z. bij
overtreding van
regels moeten sancties worden opgelegd. Daar waar regels moeilijk
handhaafbaar
zijn moeten deze regels worden aangepast, of nadere eisen worden
gesteld, zodat
ze wel handhaafbaar zijn. Als er sprake is van gedogen, dan dient
hieraan een
zorgvuldig afgewogen gedoogbesluit ten grondslag te liggen.
Naar ons idee moet de oplossing van de
problematiek gezocht
worden in het verbeteren van het functioneren van de gemeente Lith en
een
onderzoek naar de integriteit van de gemeente Lith. Als zelfs de
gemeente Lith
herhaaldelijk de wet overtreedt en haar plicht verzaakt, zonder dat
hier
sancties op staan, dan wordt het voor een burger wel heel erg moeilijk
om zijn
recht af te dwingen.
In de afgelopen jaren hebben wij de gemeente Lith,
erg
tegenstribbelend, tot aan de Raad van State, moeten dwingen de geldende
regels
te handhaven, terwijl dit haar taak is. Deze weigering te handhaven is
ongekend
frustrerend als tegelijkertijd de overlast blijft bestaan. Als
dwangsombesluiten ook nog onzorgvuldig zijn dan
verdwijnt het laatste sprankje vertrouwen.
Deze weigering en onmacht te handhaven blijkt ook
uit dit
plan van aanpak. Ik trek de vergelijking met een overtreder van de
maximum snelheid op de weg, daar ga je toch
ook niet
onderzoeken tot hoever de bestuurder het gaspedaal mag intrappen… Na
ontelbare
overtredingen van de horeca, gaat de gemeente nu onderzoeken hoe hard
het
muziekniveau in de horecagelegenheid mag zijn en dat ook nog op kosten
van de
gemeenschap.
Details vindt u op http://janus.liebregts.nl/lith/overlast
-----------------------
Mr. X, Lith, 1 oktober 2005