dossier overlast Lith

De raad der Gemeente Lith
T.a.v. de griffier
Postbus 10.000
5397 ZZ Lith
 
Per telefax vooraf:0412- 485988         Vertrouwelijk
 
Bijlagen: 2 bijlagen
 
 
Betreft: inspraak betreffende de voorgestelde aanpassing van artikel 2.3.1.4 van de APV Lith 2000 (verlenging sluitingsuur horeca).
 
 
 
                                                                                              Lith, 11 september 2004
 
Geachte raadsleden,
 
Middels deze brief willen wij graag inspreken op de voorgestelde aanpassing van artikel 2.3.1.4 van de APV Lith 2000.
 
Wij en andere omwonenden ondervinden reeds lange tijd overlast van café/zaal Hertog-Jan en café zaal Moira.
 
Na klachten vanwege geluidsoverlast van omwonenden bij de gemeente en de politie zijn door de gemeente nadere eisen opgelegd aan beide horecagelegenheden. Omdat deze nadere eisen geen einde maken aan de overlast is hiervoor beroep ingesteld bij de Raad van State, waarover binnen enkele weken uitspraak wordt gedaan.
 
Er zijn officiële klachten bij zowel de politie als de gemeente Lith ingediend over de handhavende taak en het toezicht op de naleving van het het Besluit Horeca-, Sport en recreatie-inrichting milieubeheer door de gemeente Lith en de politie.
De politie heeft deze klacht inmiddels afgedaan, gegrond verklaart en heeft o.a. besloten de regels te handhaven, o.a. de regels uit de APV voor wat betreft de sluitingstijden.
De gemeente Lith heeft de in 2003 ingediende klacht over de handhaving en toezicht op de naleving van het Besluit Horeca-, Sport en recreatie-inrichting milieubeheer, nog steeds niet afgehandeld, terwijl de Algemene Wet Bestuursrecht en artikel 10 van de gemeentelijke klachtenregeling voorschrijven dat de klacht binnen maximaal 10 weken moeten worden afgehandeld.
 
De politie heeft diverse processen verbaal uitgereikt aan de horecagelegenheden en inmiddels is er een strafrechtelijk onderzoek ingesteld naar aanleiding van een aangifte van overtreding van de geluidhinderverordening van de gemeente Lith. Deze zaak is nog in behandeling bij het Openbaar Ministerie.
 
Als eindelijk door de politie tegen overlast wordt opgetreden, simpelweg omdat de politie onder andere de regels handhaaft betreffende de sluitingstijden geregeld in de APV, komt het verzoek van Hertog-Jan om de sluitingstijden te verruimen.
De gemeente verleent, binnen 2 weken na het verzoek, ontheffing van deze regels zonder zorgvuldige belangenafweging en zonder de omwonenden te horen. Dit heeft geresulteerd in een ontheffing voor Hertog-Jan voor bepaalde tijd, te weten tot aan de raadsvergadering van september 2004. Vervolgens is er is een onzorgvuldig raadsvoorstel uit de hoge hoed getoverd zonder rekening te houden met de overlast en de belangen van de omwonenden van de horecagelegenheden. Dit raadsvoorstel in overigens op onjuiste informatie gebaseerd en geeft belanghebbenden slechts een week de tijd om inspraak te leveren.
 
De overlast van de horeca aan het Marktplein in Lith duurt voort, doordat de ondernemers regelmatig de regels overtreden, ernstige geluidsoverlast veroorzaken, o.a. door met open pui harde muziek te draaien of door simpelweg de geluidsboxen buiten neer te zetten.
 
Op dit moment exploiteren beide horecagelegenheden zonder terrasvergunning om niet een terras op gemeentegrond. Dit gaat gepaard met de nodige overlast voor de omwonenden, vooral in de avond en nachtelijke uren. Bovendien kunnen, gelet op de - warme - tijd van het jaar, de ramen van omwonenden veelal niet tegen het lawaai worden gesloten. De huidige illegale situatie garandeert al niet dat er binnen de woning van omwonenden een goede kwaliteit voor een slaapsituatie wordt gecreëerd.
 
Deze overlast wordt door deze verruiming van de openingstijden zonder verdere voorschriften te stellen, in bijvoorbeeld een terrasvergunning, ernstiger. Op dit moment is er reeds een overlastsituatie waar niet tegen wordt opgetreden. Beter zou het zijn eerst voorschriften te stellen voor wat betreft het gebruik van gemeentegrond ten behoeve van een terras zodat het woongenot van omwonenden niet wordt aangetast, voordat wordt overgegaan tot het verlengen van het sluitingsuur.
 
Nu hebben wij o.a. overdag en ’s-avonds (zelfs tot ruim na 22:00 uur) geluidsoverlast vanuit de privé-tuin van Hertog-Jan van Brabant. De radio staat regelmatig aan en er wordt geen rekening met buren gehouden door de gezinsleden van Ruijs-de Groot, personeelsleden en gasten die in de tuin menen hard te moeten schreeuwen. Het lijkt erop dat de tuin van Hertog-Jan van Brabant de hangplek voor de jeugd van Lith is, met alle overlast van dien. Ruijs-de Groot hierop aanspreken heeft geen zin omdat alle overlast simpelweg wordt ontkend. Het schijnt voor de familie Ruijs-de Groot normaal te zijn om ’s-avonds na 22:00 uur met de hele familie, personeelsleden en gasten enorm lawaai te produceren, o.a. door schreeuwen, hard roepen, in het illegaal gebouwde zwembad plonsen etc.
Omwonenden moeten maandag t/m vrijdag vroeg op en liggen ten tijde van deze uitspattingen van de familie Ruijs de Groot op korte afstand van dit spektakel in bed en proberen te slapen. Wij vrezen dat door de verruiming van de openingstijden van Hertog-Jan de nachtrust van omwonenden daaronder zal lijden, o.a. doordat het dag/nacht ritme van de familie Ruijs de Groot haar gezinsleden, personeelsleden en gasten verder de nacht in wordt geschoven. Deze problematiek is reeds in augustus 2003 bij de gemeente Lith aangekaart. Kennelijk kan de familie Ruijs-de Groot zich niet voorstellen welke een overlast zij de buurt verzorgd in deze binnentuin welke grenst aan diverse andere tuinen.
 
Door deze verschuiving van de openingstijden, verwachtten wij dat de overlast die wij op dit moment ondervinden van de bedrijfsvoering van Hertog-Jan en Moira ernstiger wordt. Cafés die langer open zijn trekken extra publiek aan, bijvoorbeeld door jongeren uit de omliggende gemeentes welke afkomen op de lagere consumptieprijzen van alcoholhoudende dranken in de gemeente Lith. Verruiming van de sluitingstijden betekent de verlenging van de overlast met één uur.
 
De exploitanten van Hertog-Jan manipuleren en intimideren de buurt. Zie bijlage 1 (brief hertog-jan aan omwonenden). Voorts worden bezoekers van café Hertog-Jan door de de uitbaters opgestookt om hun onvrede over de klachten te uiten op de klagers. Dit heeft geresulteerd in vernielingen, bedreigingen en getreiter waardoor omwonenden zich ernstig bedreigd voelen en er een onveilige situatie voor omwonenden is ontstaan, o.a. omdat de ruit van onze kinderkamer is vernield. Van deze zaken is aangifte gedaan bij de politie.
Ook heeft het raadslid M.C.M. van Schijndel, gezien een persbericht van 31 augustus 2004 (bijlage 2) aan het Brabants Dagblad, zich geroepen gevoelt aan deze intimidatie te moeten meewerken. Wij hebben dit raadslid, na te zijn ingelicht door de pers, gevraagd dit persbericht in te trekken omdat dit op onjuiste informatie is gebaseerd en omdat wij reeds bedreigd zijn en omdat dit persbericht de onveilige situatie voor ons zou verergeren. Wij hebben aangeboden om eerst ons verhaal aan te horen. Hij heeft onze zijde van het verhaal niet aangehoord en heeft geweigerd het persbericht in te trekken. Wij begrijpen niet dat dit raadslid, welke kennelijk de wet en de beginselen van behoorlijk bestuur niet kent, voorzitter is van de commissie Algemeen Bestuur en Welzijn welk dit raadsvoorstel behandelt.
 
Er is door de gemeente op geen enkele wijze met omwonenden contact opgenomen hoe zij schadeloos worden gesteld door deze wijziging van de APV; er is totaal niet over nadeelcompensatie nagedacht. Het lijkt er op dat het commerciële gewin van de ondernemers voorop staat.
 
Van een verruiming van de openingstijden kan wat ons betreft alleen sprake zijn indien het gemeentelijke apparaat adequaat kan optreden tegen overlast, dit betreft zowel mankracht, kennis als de bijbehorende juridische mogelijkheden om op te treden tegen overlast. Wij hebben hier ernstige bedenkingen bij. Wij ondervinden niet alleen overlast van de horecagelegenheden maar ook van, al dan niet ingehuurde, onkundige gemeenteambtenaren. Dit resulteert in trage, onzorgvuldige en meestal niet tijdige besluiten van B&W welke reeds enkele malen door een rechter zijn vernietigd en waarvoor ook al diverse excuses door de gemeente zijn geuit. Ook dit brengt de nodige frustratie en ergernis met zich mee. De gemeente Lith heeft geen milieubeleidsplan, geen geluidbeleid en geen beleid voor evenementen en incidentele activiteiten van een horecagelegenheid. Dit resulteert in een onrechtvaardige situatie, waar de belangen van de horeca zwaarder wegen dan het belang van de omwonenden. Dit leidt tot de conclusie dat de omwonenden de hinder dienen te accepteren en volgens een raadslid desnoods “onteigend moeten worden”. De vraag is daarbij aan de orde hoeveel hinder omwonenden in redelijkheid dienen te accepteren. Aangezien hier de gemeente geen beleid heeft ontwikkeld, ondanks de diverse handreikingen welke de landelijke overheid heeft gegeven, is hier sprake van een onhoudbare situatie.
 
Met deze voorgestelde wijziging in de APV is onvoldoende rekening gehouden met de overlast welke deze wijziging met zich meebrengt en is onvoldoende rekening gehouden met de belangen van omwonenden. Het college van B&W heeft een onzorgvuldig voorstel geproduceerd doordat de omwonenden niet zijn geraadpleegd.
 
De twee redenen waarom het college van B&W met dit voorstel komen zijn feitelijk onjuist:
  1. “Allereerst dient te worden opgemerkt dat door het huidige voorstel wordt aangesloten bij de openingstijden voor de horeca in Maasland-Noord (Ravenstein, Berghem, Megen).”
Dit is onjuist, in deze dorpen geldt de APV van Oss, welke in artikel 2.3.1.4 Sluitingsuur onder lid 1 vermeld “Het is de houder van een horecabedrijf verboden dit voor bezoekers geopend te hebben en aldaar bezoekers toe te laten of te laten verblijven op alle dagen tussen 01.00 uur en 06.30 uur.”
 
  1. Een tweede reden van het huidige voorstel tot verlenging is gelegen in het feit dat een aantal horecaondernemers de wens heeft uitgesproken om de openingstijden met één uur te verlengen.
Ook dit is onjuist, slechts een horecaondernemer, te weten Hertog-Jan, heeft verzocht de openingstijden te wijzigen, dit naar aanleiding van handhaving door politie. Hierna heeft de gemeente de andere ondernemers per brief gevraagd of ook zij de wens hebben om langer open te zijn.
 
In de nadere toelichting staat dat ten aanzien van het terras aansluiting wordt gezocht bij het beleid van de gemeente Oss. Als dan toch wordt aangesloten bij het beleid van de gemeente Oss, dan is het niet meer dan redelijk dat ook het bijbehorende beleid aangaande de beperking van de overlast (bijvoorbeeld Art. 2.4.7 en 2.4.8 uit de APV Oss) en het toezicht op horecabedrijven (APV Oss 2.3.1) wordt overgenomen. Verder dienen de artikelen ter voorkoming van geluidshinder (Hoofdstuk 4 afdeling 1) van de APV van Oss te worden overgenomen waarbij opgemerkt moet worden dat de gemeente Oss een totaal andere invulling geeft aan de 12-dagen regeling uit het Besluit Horeca-, Sport en recreatie-inrichting milieubeheer dan de gemeente Lith.
 
Voor wat betreft de financiële consequenties van het voorstel, beperkt het college van B&W zich tot “n.v.t.”. Een raadslid heeft reeds becijferd welke kosten de overlast van de horecagelegenheden aan het Marktplein in Lith reeds nu met zich meebrengen (78.000 euro). Hij heeft zich echter niet gerealiseerd dat de schadeclaims aangaande de overlast, en het geen einde maken aan overlast, nog niet bij de gemeente zijn ingediend. Wij baseren deze schadeclaims op landelijke wetgeving en op jurisprudentie, waarin de volgende tabel wordt gebruikt:
 
 
Wij vragen u dan ook om uzelf in deze overlastproblematiek te verdiepen en bevelen u hierbij de website van InfoMil aan (http://www.infomil.nl/  > veiligheid en geluid > Geluid – Industrielawaai > Horeca en evenementen )
Wij verwijzen u graag naar het op deze website genoemde rapport van de ‘Inspectie Limburg’ waar in overlast wordt gekwalificeerd.
 
Al met al verzoeken wij u dan ook om dit voorstel niet aan te nemen, maar verzoeken wij u
1. om een onderzoek in te stellen naar de overlast van de horecagelegenheden en hoe dit met regelgeving en aanpassingen in het ambtelijke apparaat kan worden terug gedrongen
2. de klacht over de handhavende taak en toezicht op de naleving van het Besluit Horeca-, Sport en recreatie-inrichting milieubeheer van de gemeente Lith af te wachten
3. het onderzoek van het O.M. af te wachten
4. beleid te ontwikkelen te weten een milieubeleidsplan, een geluidbeleid en een beleid voor evenementen en incidentele activiteiten van een horecagelegenheid
 
voordat er over de verlenging van het sluitingsuur besloten wordt.
 
Wij verzoeken u onze persoonsgegevens niet openbaar te maken, gezien de eerdere bedreigingen en vernielingen o.a. aan ons adres. Wij zijn graag bereid een en ander toe te lichten, echter gezien de angst voor represailles van horecaondernemers en/of hun klanten kunnen wij dit niet in het openbaar doen. Wij vragen u dan ook om onze privacy te respecteren.
 
 
Hoogachtend,

Mw. Y
 
Dhr. X
 
Lith