De raad der Gemeente Lith
T.a.v. de griffier
Postbus 10.000
5397 ZZ Lith
Per
telefax
vooraf:0412- 485988
Vertrouwelijk
Bijlagen: 2 bijlagen
Betreft: inspraak betreffende de voorgestelde
aanpassing van
artikel 2.3.1.4 van de APV Lith 2000 (verlenging sluitingsuur horeca).
Lith,
11 september 2004
Geachte raadsleden,
Middels deze brief willen wij graag inspreken op
de
voorgestelde aanpassing van artikel 2.3.1.4 van de APV Lith 2000.
Wij en andere omwonenden ondervinden reeds lange
tijd
overlast van café/zaal Hertog-Jan en café
zaal Moira.
Na klachten vanwege geluidsoverlast van omwonenden
bij de
gemeente en de politie zijn door de gemeente nadere eisen opgelegd aan
beide
horecagelegenheden. Omdat deze nadere eisen geen einde maken aan de
overlast is
hiervoor beroep ingesteld bij de Raad van State, waarover binnen enkele
weken
uitspraak wordt gedaan.
Er zijn officiële klachten bij zowel de politie
als de
gemeente Lith ingediend over de handhavende taak en het toezicht op de
naleving
van het het Besluit Horeca-,
Sport en recreatie-inrichting milieubeheer door de gemeente Lith en de
politie.
De politie heeft deze klacht inmiddels afgedaan,
gegrond
verklaart en heeft o.a. besloten de regels te handhaven, o.a. de regels
uit de
APV voor wat betreft de sluitingstijden.
De gemeente Lith heeft de in 2003 ingediende
klacht over de
handhaving en toezicht op de naleving van het Besluit Horeca-,
Sport en recreatie-inrichting milieubeheer, nog steeds niet
afgehandeld,
terwijl de Algemene Wet Bestuursrecht en artikel 10 van de
gemeentelijke
klachtenregeling voorschrijven dat de klacht binnen maximaal 10 weken
moeten
worden afgehandeld.
De politie heeft diverse processen verbaal
uitgereikt aan de
horecagelegenheden en inmiddels is er een strafrechtelijk onderzoek
ingesteld
naar aanleiding van een aangifte van overtreding van de
geluidhinderverordening
van de gemeente Lith. Deze zaak is nog in behandeling bij het Openbaar
Ministerie.
Als eindelijk door de politie tegen overlast wordt
opgetreden, simpelweg omdat de politie onder andere de regels handhaaft
betreffende de sluitingstijden geregeld in de APV, komt het verzoek van
Hertog-Jan om de sluitingstijden te
verruimen.
De gemeente verleent, binnen 2 weken na het
verzoek,
ontheffing van deze regels zonder zorgvuldige belangenafweging en
zonder de
omwonenden te horen. Dit heeft geresulteerd in een ontheffing voor
Hertog-Jan voor bepaalde tijd, te weten tot aan
de
raadsvergadering van september 2004. Vervolgens is er is een
onzorgvuldig
raadsvoorstel uit de hoge hoed getoverd zonder rekening te houden met
de
overlast en de belangen van de omwonenden van de horecagelegenheden.
Dit
raadsvoorstel in overigens op onjuiste informatie gebaseerd en geeft
belanghebbenden slechts een week de tijd om inspraak te leveren.
De overlast van de horeca aan het Marktplein in
Lith duurt
voort, doordat de ondernemers regelmatig de regels overtreden, ernstige
geluidsoverlast veroorzaken, o.a. door met open pui harde muziek te
draaien of
door simpelweg de geluidsboxen buiten neer te zetten.
Op dit moment exploiteren beide horecagelegenheden
zonder
terrasvergunning om niet een terras op gemeentegrond. Dit gaat gepaard
met de
nodige overlast voor de omwonenden, vooral in de avond en nachtelijke
uren. Bovendien kunnen, gelet op de - warme -
tijd van het jaar, de ramen van omwonenden veelal niet tegen het lawaai
worden
gesloten. De huidige illegale situatie garandeert al niet dat er binnen
de woning van omwonenden een goede
kwaliteit voor een slaapsituatie wordt gecreëerd.
Deze overlast wordt door deze verruiming van de
openingstijden zonder verdere voorschriften te stellen, in bijvoorbeeld
een
terrasvergunning, ernstiger. Op dit moment is er reeds een
overlastsituatie
waar niet tegen wordt opgetreden. Beter zou het zijn eerst
voorschriften te
stellen voor wat betreft het gebruik van gemeentegrond ten behoeve van
een
terras zodat het woongenot van omwonenden niet wordt aangetast, voordat
wordt
overgegaan tot het verlengen van het sluitingsuur.
Nu hebben wij o.a. overdag en ’s-avonds
(zelfs tot ruim na 22:00 uur) geluidsoverlast vanuit de
privé-tuin van
Hertog-Jan van Brabant. De radio staat
regelmatig aan en er
wordt geen rekening met buren gehouden door de gezinsleden van Ruijs-de
Groot, personeelsleden en gasten die in
de tuin
menen hard te moeten schreeuwen. Het lijkt erop dat de tuin van
Hertog-Jan van Brabant de hangplek voor de jeugd
van Lith
is, met alle overlast van dien. Ruijs-de
Groot hierop
aanspreken heeft geen zin omdat alle overlast simpelweg wordt ontkend.
Het
schijnt voor de familie Ruijs-de Groot
normaal te
zijn om ’s-avonds na 22:00 uur met de hele
familie,
personeelsleden en gasten enorm lawaai te produceren, o.a. door
schreeuwen,
hard roepen, in het illegaal gebouwde zwembad plonsen etc.
Omwonenden moeten maandag t/m vrijdag vroeg op en
liggen ten
tijde van deze uitspattingen van de familie Ruijs
de
Groot op korte afstand van dit spektakel in bed en proberen te slapen.
Wij
vrezen dat door de verruiming van de openingstijden van Hertog-Jan
de nachtrust van omwonenden daaronder zal lijden, o.a. doordat het
dag/nacht
ritme van de familie Ruijs de Groot haar
gezinsleden,
personeelsleden en gasten verder de nacht in wordt geschoven. Deze
problematiek
is reeds in augustus 2003 bij de gemeente Lith aangekaart. Kennelijk
kan de
familie Ruijs-de Groot zich niet
voorstellen welke
een overlast zij de buurt verzorgd in deze binnentuin welke grenst aan
diverse
andere tuinen.
Door deze verschuiving van de openingstijden,
verwachtten
wij dat de overlast die wij op dit moment ondervinden van de
bedrijfsvoering
van Hertog-Jan en Moira
ernstiger wordt. Cafés die langer open zijn trekken extra
publiek aan,
bijvoorbeeld door jongeren uit de omliggende gemeentes welke afkomen op
de
lagere consumptieprijzen van alcoholhoudende dranken in de gemeente
Lith.
Verruiming van de sluitingstijden betekent de verlenging van de
overlast met
één uur.
De exploitanten van Hertog-Jan
manipuleren en intimideren de buurt. Zie bijlage 1 (brief hertog-jan
aan omwonenden). Voorts worden bezoekers van café Hertog-Jan
door de de uitbaters
opgestookt om hun onvrede over
de klachten te uiten op de klagers. Dit heeft geresulteerd in
vernielingen,
bedreigingen en getreiter waardoor omwonenden zich ernstig bedreigd
voelen en
er een onveilige situatie voor omwonenden is ontstaan, o.a. omdat de
ruit van
onze kinderkamer is vernield. Van deze zaken is aangifte gedaan
bij de politie.
Ook heeft het raadslid M.C.M. van Schijndel,
gezien een persbericht van 31 augustus 2004 (bijlage 2) aan het
Brabants
Dagblad, zich geroepen gevoelt aan deze intimidatie te moeten
meewerken. Wij
hebben dit raadslid, na te zijn ingelicht door de pers, gevraagd dit
persbericht in te trekken omdat dit op onjuiste informatie is gebaseerd
en
omdat wij reeds bedreigd zijn en omdat dit persbericht de onveilige
situatie
voor ons zou verergeren. Wij hebben aangeboden om eerst ons verhaal aan
te
horen. Hij heeft onze zijde van het verhaal niet aangehoord en heeft
geweigerd
het persbericht in te trekken. Wij begrijpen niet dat dit raadslid,
welke
kennelijk de wet en de beginselen van behoorlijk bestuur niet kent,
voorzitter
is van de commissie Algemeen Bestuur en Welzijn
welk dit
raadsvoorstel behandelt.
Er is door de gemeente op geen enkele wijze met
omwonenden
contact opgenomen hoe zij schadeloos worden gesteld door deze wijziging
van de
APV; er is totaal niet over nadeelcompensatie nagedacht. Het lijkt er
op dat
het commerciële gewin van de ondernemers voorop staat.
Van een verruiming van de openingstijden kan wat
ons betreft
alleen sprake zijn indien het gemeentelijke apparaat adequaat kan
optreden
tegen overlast, dit betreft zowel mankracht, kennis als de bijbehorende
juridische mogelijkheden om op te treden tegen overlast. Wij hebben
hier
ernstige bedenkingen bij. Wij ondervinden niet alleen overlast van de
horecagelegenheden maar ook van, al dan niet ingehuurde, onkundige
gemeenteambtenaren. Dit resulteert in trage, onzorgvuldige en meestal
niet
tijdige besluiten van B&W welke reeds enkele malen door een rechter
zijn
vernietigd en waarvoor ook al diverse excuses door de gemeente zijn
geuit. Ook
dit brengt de nodige frustratie en ergernis met zich mee. De gemeente
Lith
heeft geen milieubeleidsplan, geen geluidbeleid
en
geen beleid voor evenementen en incidentele activiteiten van een
horecagelegenheid. Dit resulteert in een onrechtvaardige situatie, waar
de
belangen van de horeca zwaarder wegen dan het belang van de omwonenden.
Dit
leidt tot de conclusie dat de omwonenden de hinder dienen te accepteren
en
volgens een raadslid desnoods “onteigend moeten worden”. De vraag is
daarbij
aan de orde hoeveel hinder omwonenden in redelijkheid dienen te
accepteren.
Aangezien hier de gemeente geen beleid heeft ontwikkeld, ondanks de
diverse handreikingen
welke de landelijke overheid heeft gegeven, is hier sprake van een
onhoudbare
situatie.
Met deze voorgestelde wijziging in de APV is
onvoldoende
rekening gehouden met de overlast welke deze wijziging met zich
meebrengt en is
onvoldoende rekening gehouden met de belangen van omwonenden. Het
college van
B&W heeft een onzorgvuldig voorstel geproduceerd doordat de
omwonenden niet
zijn geraadpleegd.
De twee redenen waarom het college van B&W met
dit
voorstel komen zijn feitelijk onjuist:
- “Allereerst dient te worden opgemerkt
dat door het huidige voorstel wordt aangesloten bij de openingstijden
voor de horeca in Maasland-Noord (Ravenstein, Berghem, Megen).”
Dit
is onjuist, in deze dorpen geldt de APV van Oss,
welke in artikel 2.3.1.4
Sluitingsuur onder lid 1 vermeld “Het is de
houder van een horecabedrijf verboden dit voor bezoekers
geopend te hebben en aldaar bezoekers toe te laten of te laten
verblijven op
alle dagen tussen 01.00 uur en 06.30 uur.”
- Een tweede reden van het huidige
voorstel tot verlenging is gelegen in het feit dat een aantal
horecaondernemers de wens heeft uitgesproken om de openingstijden met
één uur te verlengen.
Ook dit is onjuist, slechts een horecaondernemer,
te weten Hertog-Jan, heeft verzocht de
openingstijden te wijzigen,
dit naar aanleiding van handhaving door politie. Hierna heeft de
gemeente de
andere ondernemers per brief gevraagd of ook zij de wens hebben om
langer open
te zijn.
In de nadere toelichting staat dat ten aanzien van
het
terras aansluiting wordt gezocht bij het beleid van de gemeente Oss.
Als dan toch wordt aangesloten bij het
beleid van de
gemeente Oss, dan is het niet meer dan
redelijk dat
ook het bijbehorende beleid aangaande de beperking van de overlast
(bijvoorbeeld
Art. 2.4.7 en 2.4.8 uit de APV Oss) en het
toezicht
op horecabedrijven (APV Oss 2.3.1) wordt
overgenomen.
Verder dienen de artikelen ter voorkoming van geluidshinder (Hoofdstuk
4
afdeling 1) van de APV van Oss te worden
overgenomen
waarbij opgemerkt moet worden dat de gemeente Oss
een
totaal andere invulling geeft aan de 12-dagen regeling uit het Besluit
Horeca-, Sport en recreatie-inrichting
milieubeheer dan de
gemeente Lith.
Voor wat betreft de financiële consequenties van
het
voorstel, beperkt het college van B&W zich tot “n.v.t.”. Een
raadslid heeft
reeds becijferd welke kosten de overlast van de horecagelegenheden aan
het
Marktplein in Lith reeds nu met zich meebrengen (78.000 euro). Hij
heeft zich
echter niet gerealiseerd dat de schadeclaims aangaande de overlast, en
het geen
einde maken aan overlast, nog niet bij de gemeente zijn ingediend. Wij
baseren
deze schadeclaims op landelijke wetgeving en op jurisprudentie, waarin
de
volgende tabel wordt gebruikt:
Wij vragen u dan ook om uzelf in deze
overlastproblematiek
te verdiepen en bevelen u hierbij de website van InfoMil
aan (http://www.infomil.nl/
> veiligheid en geluid > Geluid –
Industrielawaai > Horeca en evenementen )
Wij verwijzen u graag naar het op deze website
genoemde
rapport van de ‘Inspectie Limburg’ waar in overlast wordt
gekwalificeerd.
Al met al verzoeken wij u dan ook om dit voorstel
niet aan
te nemen, maar verzoeken wij u
1. om een onderzoek in te stellen naar de overlast
van de
horecagelegenheden en hoe dit met regelgeving en aanpassingen in het
ambtelijke
apparaat kan worden terug gedrongen
2. de klacht over de handhavende taak en toezicht
op de
naleving van het Besluit Horeca-, Sport en
recreatie-inrichting milieubeheer van de gemeente Lith af te wachten
3. het onderzoek van het O.M. af te wachten
4. beleid te ontwikkelen te weten een
milieubeleidsplan, een
geluidbeleid en een beleid voor evenementen
en
incidentele activiteiten van een horecagelegenheid
voordat er over de verlenging van het sluitingsuur
besloten
wordt.
Wij verzoeken u onze persoonsgegevens niet
openbaar te
maken, gezien de eerdere bedreigingen en vernielingen o.a. aan ons
adres. Wij
zijn graag bereid een en ander toe te lichten, echter gezien de angst
voor
represailles van horecaondernemers en/of hun klanten kunnen wij dit
niet in het
openbaar doen. Wij vragen u dan ook om onze privacy te respecteren.
Hoogachtend,
Mw. Y
Dhr. X
Lith