Zandmerenroute, route Paddenstoelencluster, Zuidelijke Randweg
Kerkdriel / Velddriel
een opsomming van rapporten en plannen
7 februari 2008 rapport DHV: Verkeerscirculatieplan
Gemeente Maasdriel ten oosten van de A2 Met zwaarverkeersroute
Paddenstoelencluster
met als aanbeveling: "Voor de wegencategorisering van
Maasdriel ten oosten van de A2 adviseert DHV aan te sluiten bij de
landelijke Duurzaam Veilig richtlijnen. Dit betekent onder meer
dat de Kerkstraat en de Paterstraat worden
ingericht als ETW met 30km/h."
26 mei 2009 MOBILITEITSPLAN
MAASDRIEL 2020 :
3.2 Keuze voor route Paddenstoelencluster
Voor een nieuwe route tussen de A2 en het Paddenstoelencluster
zijn meerdere alternatieven onderzocht (DHV,
Verkeerscirculatieplan Gemeente Maasdriel ten oosten van de A2,
februari 2008). Verkeerskundig gezien heeft een geheel nieuwe
route tussen De Geerden en Kerkdriel Zuid de voorkeur. Deze route
heeft namelijk meerdere belangrijke voordelen:
» er ontstaat een directe en snelle route tussen de A2 en
Kerkdriel Zuid. Mede hierdoor worden de Wordenseweg en
Provincialeweg minder belast;
» de route zorgt voor een goede ontsluiting van het
Paddenstoelencluster (vrachtverkeer) en van de uitbreidingswijk
Kerkdriel Zuid;
» de route gaat buiten Velddriel om, waardoor verkeersoverlast en
verkeersonveiligheid voor omwonenden wordt voorkomen;
» de Laarstraat wordt minder belast. Het (vracht)verkeer dat nu
via de Laarstraat rijdt gaat gebruik maken van de nieuwe route;
» de Laarstraat is een fietsroute. De nieuwe weg zorgt voor
verbetering van de verkeersveiligheid van de fietsers in de
Laarstraat;
» de Paterstraat wordt aanzienlijk minder belast. Er zal met name
minder vrachtverkeer door de Paterstraat rijden. Hierdoor is het
mogelijk om de woonfunctie van de Paterstraat te versterken;
» er ontstaat één verblijfsgebied tussen de Kerkstraat en de
zuidelijke grens van de kern, zonder dat die wordt doorsneden door
een ontsluitingsroute. Bij de route tussen de A2 en het
Paddenstoelencluster zijn drie aandachtspunten te noemen:
» een deel van de route gaat door de nieuwe wijk Kerkdriel Zuid
heen. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn, vooral omdat de
hoeveelheid vrachtverkeer hier in de toekomst beperkt is. Wel is
extra aandacht voor een verkeerveilige inpassing van de weg in de
wijk nodig;
» aan het realiseren van de route Paddenstoelencluster zijn een
aantal andere maatregelen gekoppeld. Zo kan de realisatie van de
juiste inrichting van de Laarstraat en Paterstraat (als
verblijfsgebied) alleen na realisatie van de route plaatsvinden.
Daarnaast verdient het aanbeveling om de wijk Kerkdriel Zuid pas
na realisatie van de nieuwe route te ontwikkelen;
» Voor het realiseren van de route naar het Paddenstoelencluster
moet een aparte (planologische) procedure doorlopen worden. Mede
doordat de route door de Komgronden gaat (door de provincie
aangewezen als natuurgebied) is de haalbaarheid van de route niet
zeker. Wanneer deze route niet door mocht gaan, dan is het
alternatief om de Laarstraat op te waarderen. Bij de keuze voor
die oplossing is extra aandacht nodig voor de (verkeersveilige)
inrichting van de Laarstraat en Paterstraat.
24 februari 2010 Bijeenkomst in de Kreek zie Weblog SSM
over de Zandmerenroute
29 maart 2011 Structuurvisie
en plan-MER Maasdriel :
70. Zandmerenroute
In het ruimtelijk casco is een zoekgebied opgenomen voor de nieuwe
ontsluitingsweg aan de zuidzijde van Velddriel en Kerkdriel, de
zogenaamde Zandmerenroute. Deze nieuwe weg is nodig vanwege de
huidige knellende ontsluiting en vanwege de toekomstige
uitbreidingen van Kerkdriel en Velddriel. Op dit moment wordt een
m.e.r.-achtige variantenstudie uitgevoerd naar de verschillende
manieren waarop deze weg uitgevoerd kan worden.
de Zandmerenroute wordt gecategoriseerd als uitwerkingsproject:
De uitwerkingsprojecten
betreffen vraagstukken die eerst doorgeëxerceerd moeten worden
alvorens sprake is van een daadwerkelijk uitvoeringsproject. Het
gaat in veel gevallen om nader onderzoek en/of beleidsvorming.
op pagina 108:
De effectenbeoordeling sluit vanwege de verwachte realisatie van
de Zandmerenroute in 2015-2020 aan bij het ambitiescenario.
4 juni 2011 Quickscan
verkeersveiligheid en ontsluiting in relatie tot herstructurering
tuinbouw Bommelerwaard
14 juni 2012 Projectenoverzicht
structuurvisie en plan-MER
70. Zandmerenroute
De uitvoering van de voorbereiding van de werkzaamheden zal
evenwel niet voor 2015 starten.
Prioritering:
Dit project is noodzakelijk, uitstelbaar in de tijd, bestuurlijk
gewenst en heeft maatschappelijk belang. Dit project wordt in de
periode tot 2016 niet actief door de gemeente uitgewerkt.
01 november 2012: in de raadsvergadering van 01
november 2012
wordt een motie van SSM (Motie BGR2012-M09 SSM Keuze tracé Zandmeren AANGEPAST) behandeld welke beoogd de gekozen
"voorkeursroute" als richtinggevende tracekeuze vast te leggen. Reactie
van het college op algemene beschouwingen - eerste termijn
: "de daadwerkelijk uitvoerbaarheid van het project is niet
gewaarborgd want er zijn geen middelen voor gereserveerd, die hebben
we al uit de begroting gehaald, juridische vaststeling van het trace
is alleen mogelijk in de vorm van een bestemmingsplan. Dat betekend
dus dat dit extra kosten met zich meebrengt. Die hebben we juist
daar weg gehaald." zie ook fragment 02:01:12
20 augustus 2013 In de Commissiemededeling
Robuuste investeringsimpuls Gelderland (zie Commissie Samenleving en Financiën,20 augustus 2013)
staat dat de bereikbaarheid van het terrein de Zandmeren
verbeterd moet worden dmv een ontsluitingsweg.
november 2013: Provincie Gelderland Begroting 2014: Meerjareninvesteringsagenda
Mobiliteit november 2013 (pagina 219) "Stand van zaken: Het
initiatief ligt bij het project “herstructurering glastuinbouw”.
Mogelijk wordt een bijdrage vanuit mobiliteit gevraagd."
2014 Bestuursakkoord
gemeente Maasdriel 2014-2018
Verkeer en vervoer
Een goede bereikbaarheid van de kernen per auto en per fiets is
belangrijk. Veilige fietsroutes hebben prioriteit, vooral van en
naar scholen. De verkeersveiligheid en veiligheid voor de kinderen
bij scholen is een blijvend punt van aandacht. Behoud van de
buurtbus (met haar vrijwilligers) is voor de ontsluiting van de
kernen en mobiliteit voor hen die er op zijn aangewezen erg
belangrijk.
De aanwezigheid van vrachtverkeer en druk verkeer drukt op de
leefbaarheid van alle kernen. (Vracht)verkeer is noodzakelijk voor
het bedrijfsleven, maar een veilige woonomgeving is belangrijk voor
onze inwoners. Het gemeentebestuur luistert naar de belangen van
alle partijen en zoekt, met partijen, naar werkbare, betaalbare en
veilige oplossingen en/of alternatieven. Daarbij wordt onder meer
gedacht aan de Maas-waalweg, de Paddenstoelenroute en het vrijmaken
van de dijken van vrachtverkeer.
oktober 2014 Visie
verkeersmaatregelen herstructurering glastuinbouw Bommelerwaard
2014 - 2020 :
5.11 Paddenstoelencluster
In de opgestelde Mobiliteitsplan voor de gemeente Maasdriel [3] is
aangegeven dat er een nieuwe wegverbinding aangelegd moet worden
voor de zuidflank van Kerkdriel die deze verbindt met het
bedrijventerrein ‘De Geerden’.
Er zijn hier diverse zogenaamde solitaire bedrijven gevestigd,
welke vaak slecht of via te smalle wegen zijn ontsloten. In het
kader van de herstructurering zal ook voor deze knelpunten een
oplossing moeten worden gezocht.
Het gaat bijvoorbeeld over de (vrachtwagen)transportbewegingen van
enkele grote bedrijven uit de champignonsector (Prochamp, Peffer
en Hooijmans) gevestigd aan de Laarstraat, Wertsteeg,
Kooiheuvelweg en Oostenbroekweg te Kerkdriel, ook wel bekend onder
de naam “paddenstoelencluster”.
Er is bekeken of bestaande wegenstructuur kan worden gebruikt voor
deze ontsluiting, maar de huidige wegenstructuur is niet geschikt
en vanwege het bochtige tracé en de vele verspreide bedrijven,
huizen en inritten, moeilijk geschikt te maken. Op termijn is een
ontsluiting van de paddenstoelenbedrijven via een nieuwe route de
beste optie. De gemeente Maasdriel heeft een aantal varianten op
papier gezet voor de zogenaamde Zuidelijke Randweg Kerkdriel /
Velddriel (vroeger Zandmeren-route genoemd). Het voorkeurstracé
van de gemeente Maasdriel is B’ (de bovenste blauwe route),
waarbij gebruik wordt gemaakt van aantakkingsmogelijkheden op
bestaande infrastructuur (geplande nieuwe rotonde als ontsluiting
voor reserveconcentratiegebied Velddriel). Er is echter nog geen
definitieve afweging gemaakt, zie figuur 5.17.

Verder zijn in Hoenzadriel en Kievitsham ook nog een aantal
glastuinbouw- en andere bedrijven gevestigd. Voor hen zou het
realiseren van de Zuidelijke Randweg Kerkdriel / Velddriel vanaf
de rotonde op de Provincialeweg een oplossing kunnen zijn, omdat
de Drielse Veldweg en de Laarstraat te smal zijn.
05 februari 2015 Uitvoeringsconvenant
herstructurering glastuinbouw en paddenstoelenteelt bommelerwaard
:
artikel 5.2; de financiering van de zuidelijke
ontsluitingsweg Kerkdriel/Velddriel (vh Zandmerenroute) is
geregeld door provincie en gemeente Maasdriel.